ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
نظریه صف
نظریه صف (Queueing theory) شامل مطالعه ریاضی صف های انتظار و فرآیندهای تصادفی مربوط به آن میشود. یک سیستم صف را میتوان به صورت مشتریانی تعریف کرد که برای سرویس گرفتن وارد سیستم میشوند و اگر سرویس در اختیار نباشد برای آن منتظر میمانند و پس از انجام سرویس سیستم را ترک میکنند. در سیستمهای صف مشتری و سرویسکننده (سروِر) دو طرف یک صف هستند. در تئوری صف، مشتری لفظ عامی است که برای موجودیتی به کار میرود که برای دریافت سرویس، به سیستمی که این سرویس را فراهم میکند وارد میشود. مکانیزم یا ابزاری که این چنین سرویسی را در اختیار مشتری قرار میدهد سرور یا خدمتدهنده نام دارد.
شناخت یک سیستم صف
برای شناخت یک سیستم صف، باید شش جزء را بشناسیم:
معیارهای ارزیابی
برای سنجش عملکرد یک سیستم صف از سه معیار زیر بهره میگیرند.
دقت کنید که اکثر سیستمهای مورد بررسی، سیستمهایی تصادفی هستند و بنابراین مقادیر عددی معیارهای نام برده نیز رفتاری تصادفی دارند. بنابراین از ارزش انتظاری یا میانگین این معیار ها، به عنوان معیار ارزیابی استفاده میشود.
منابع
نظامالدین فقیه، مبانی شبیهسازی سیستمها
ممنون جناب مهرپور