دانشجویان مهندسی صنایع

دانشجویان مهندسی صنایع

Industrial Engineering Students
دانشجویان مهندسی صنایع

دانشجویان مهندسی صنایع

Industrial Engineering Students

روش اجرای سودا

دوستان عزیز سلام و خسته نباشید خلاصه ای از آنچه احساس میکنم در مورد سودا درست است را اشتراک میگذلرم لطفا مطالب جدید و تکمیلی رو بهش اضافه کنین .

در مورد سودا می بایست ابتدا یک سری مصاحبه با شخصیتهای اصلی پروژه ات که احتمالا 3 یا 4 نفر هستند ترتیب بدهیم و در این مصاحبه دنبال بهبود وضعیت و یا ایجاد چند راه حل از طرف آنها باشیم..

سپس از هر مصاحبه نکات مهم را که به آن  نگاشت شناختی میگویند را استخراج کنید سعی کنین این آیتمهای نگاشتها بیشتر از 7 -8 تا  نباشندآیتمهای  نگاشتها باید آیتم های مهم در مصاحبه باشند که قرار است وضعیت را بهبود بدهند و یا لازمه ایجاد بهبود هستند و یا   نقطه ابتدایی برای حل مساله و یا رسیدن به بهبود هستند. از بین این آیتمهای نگاشتها یکی را به دلخواه به عنوان هدف انتخاب کنین .آیتمی را انتخاب کنید که در روند حل مساله خیلی مهم تر از بقیه است و در واقع بقیه آیتم ها باید به این هدف ارتباط داده شوند که به این گره ، گره منتها میگویند.

از بین سایر آیتمها یک یا دو آیتم را به عنواتن گره منشا در نظر گرفته و پایین صفحه نوشته و با فلش این منشا یا منشاها را به سایر وصل کرده و به سمت بالا بیایید تا به هدف یا منتها برسید دقت کنید که ارتباط بین آیتمها مهم است  . .

این کار را برای هر مصاحبه شونده انجام داده که در نتیجه ما به تعدا د مصاحبه شوندگان نگاشت شناختی خواهیم داشت .

حال باید این نگاشتها را با هم ترکیب کنیم در ترکیب ابتدا باید  همه نگاشتها را جلوتان بگذارید و آیتم های که در دو یا بیشتر نگاشتها تکراری هستند را پیدا کرده  و بر اساس یکی از نگاشتها شروع به ترکیب کنیم وقتی به آیتم تکراری می رسیم یک آیتم تکراری را می نویسیم و و سایر ارتباطات بقیه  آیتم ها در همه نگاشتها را که دارای این آیتم تکراری هستند بوجود می آوریم در این صورت خواهیم دید که یک آیتم تکراری باعث وصل شدن چند آیتم از دیگر نگاشتها به هم خواهد شد .این کار نیاز به دقت زیادی دارد و ممکن است چند بار انجام شود تا به نتیجه برسیم.

سپس به دلخواه به نگاشت ترکیبی بوجود آمده برای هر آیتم یک عدد اختصاص میدهیم .

حال باید دامنه آنی برای هر گره را محاسبه کنیم که برای هر گره در نگاشت ترکیبی میشود مجموع تعداد یالها یا فلشها که وارد یا خارج شدهاند سپس دامنه متوالی را حساب میکنیم که بر اساس اینکه ارتباط چقدر از یک گره دور میشود ضریب کاهش در نظر میگیریم مثلا برای تعداد یال که مستقیم به گره وصل هستند عدد یک برای هر کدام در نظر میگیریم و برای یالهای دورتر ضریب کمتر مثلا .نیم و به همین ترتیب البته من هنوز به اینجاش نرسیدم

تا اینجا اطلاعات من از سودا بود دوستان اگه این اطلاعات رو تایید میکنن اگه امکان داره لطف کنید مطالب تکمیلی رو به این مطلب اضافه کنید

باتشکر
-------------
ویرایش : وفایی
نظرات 8 + ارسال نظر
ندا حقیقی جمعه 24 آذر 1391 ساعت 16:56

سلام
آقای کرم نیا از توضیحاتتون بینهایت ممنون.اما چند تا سئوال دارم:
شماره هایی که به گره های مختلف می دهیم بر چه اساسی است؟ دلخواه است؟ مثلا در مثال استاد یک گره شماره 68 بود یکی 73 و امثالهم . این شماره ها از کجا آمده ؟
مورد دوم اینکه بعد از اینکه دامنه ی متوالی را بدست آوردیم در واقع به چه نتیجه ای رسیده ایم و آخرش چه ؟

ندا حقیقی جمعه 24 آذر 1391 ساعت 17:08

یک سئوال دیگه اینکه گره ها چه چیزی را نشان می دهند؟ در مثالی که استاد داده اند تمامی گره ها به نوعی هدف هستند. منتها بعضی از اهداف مهمترند که در بالا آورده شده اند. اما در مثال کتاب تمامی گره ها بیانگر مشکلات هستند.
در مورد سیستم مالی دانشگاه باید اهداف مالی را به عنوان گره بیاوریم یا مشکلات مالی را ؟

روزبهانی شنبه 25 آذر 1391 ساعت 06:40

بنظرم رفع مشکل مالی هدف است.
در ضمن منم این سئوالات را دارم

علیرضا جلالی شنبه 25 آذر 1391 ساعت 10:37

مواردی که مطرح می گردد به عنوان مسائل اصلی برای رسیدن به هدف و نقاط تمرکز از دیدگاه افراد مختلف باید مورد توجه قرار گیرند.
اگر از دید افراد مثبت باشند و انجام شده باشند بصورت مسائل و اهداف کوچکتری که در راستای هدف بزرگتر و نهایی هستند مطرح می گردند (مثل نیروی انسانی به عنوان لازمه پاسخگویی به مشتری ) و اگر نه به عنوان مشکل موجود در آن زمینه (مثل کمبود نیروی انسانی )

درمورد شماره ها هم نگران نباشید.
شماره ها طبق یک طبقه بندی دلخواه در نگاشت هر فرد داده شده و پس از ترکیب نگاشت ها این شماره ها از همان نگاشت های قبلی به همان صورت منتقل شده است.
می توانید شماره های خودتان را مطابق میل خودتان بزنید یا کدهای دیگر (مثلاْ کد حرفی) استفاده کنید

ندا حقیقی شنبه 25 آذر 1391 ساعت 10:55

از راهنمایی شما بسیار ممنونم
اگر ارتباط منفی(معکوس) باشد در محاسبات دامنه ی آنی و متوالی تاثیری دارد؟

آفاق شلالوند شنبه 25 آذر 1391 ساعت 13:44

سلام دوستان
اگر ممکنه یک مثال در مورد رابطه منفی و حلقه بفرمایید. آیا لازم است حتما در نمودارهایمان این دو را داشته باشیم؟
ممنون

علیرضا جلالی شنبه 25 آذر 1391 ساعت 15:28

حالت اول: افزایش در یک گره می تواند باعث افزایش در گره بعدی گردد و بالعکس (رابطه مثبت)
حالت دوم: افزایش در یک گره می تواند باعث کاهش در گره بعدی گردد و بالعکس (رابطه منفی)

در تحلیل دامنه آنی و متوالی،منظور اصلی بدست آوردن میزان اهمیت و حساسیت گره ها و در نتیجه تعیین گره هایی می باشد که در سیستم ما نقش مهمی داشته و می توانند باعث تغییرات بیشتری در سیستم گردند.

لذا اینکه یک گره در سیستم چقدر تأثیر مثبت و چقدر تأثیر منفی می گذارد مهم نیست. این مهم است که یک گره چقدر می تواند در سیستم تأثیر بگذارد و تغییر ایجاد کند. در حقیقت ما نمی دانیم در اجرای آتی سیستم عملاً گره ما افزایش خواهد داشت یا کاهش که بخواهیم به دنبال میزان افزایش یا کاهش گره های متعاقب آن باشیم. چیزی که ما می توانیم در این مرحله به دنبال آن باشیم در حقیقت میزان تأثیر یک گره (چه مثبت و چه منفی) در سیستم است و میزان حساسیت و اهمیت گره برای کار کردن بر روی آن.

همانطور در پروژه نمونه ارائه شده در وبلاگ هم تأثیرات مثبت و منفی در نگاشت ها لحاظ نشده است.

البته این برداشت بنده است.

ندا حقیقی شنبه 25 آذر 1391 ساعت 18:33

باسلام
یکی از نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی نمودارها نرم افزار Visual Paradigm Suite می باشد که این نرم افزار تمامی نمودارهای فاز تحلیل و طراحی نرم افزار را پوشش می دهد و من برای ترسیم نمودارهای نگاشت از state diagram آن استفاده می کنم. متاسفانه به دلیل حجم بالای نرم افزار( 490 مگابایت) امکان آپلود آن بر روی وبلاگ وجود نداشت اما به راحتی می توانید آنرا در google بیابید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد